کد مطلب:276898 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:142

حدیث 04
مرحوم سید بن طاووس، در حدیث جامع دیگری كه در رابطه با خروج پرچم های



[ صفحه 194]



سیاه از سعید بن مسیب از رسول خدا صلی الله علیه و اله نقل كرده است، ماجرای دومین حركت ایرانیان و توصیف پرچم های آنان را اینگونه بازگو نموده است:

«عن سعید بن المسیب قال: قال رسول الله صلی الله علیه و اله تخرج من المشرق رایات سود لبنی العباس، ثم یمكثون ما شاء الله، ثم تخرج رایات سود صغار، تقاتل رجل من ولد أبی سفیان و أصحابه، من قبل المشرق، و یؤدون الطاعة للمهدی علیه السلام» [1] .

سعید بن مسیب از رسول خدا صلی الله علیه و اله روایت كرده است كه آن حضرت فرمود: پرچم های سیاهی از مشرق بسود «بنی العباس» خارج می شوند و تا آن موقعی كه خدا بخواهد خواهد ماند، سپس بعد از آن پرچم های سیاه دیگری نیز كه آن پرچمها هم سیاه است ولی كوچك است (و با پرچم های بنی العباس فرق دارد) قیام می كنند و با مردی از فرزندان ابوسفیان (یعنی: سفیانی معروف) و یاران او می جنگند، و قیامشان نیز از مشرق زمین است. و سرانجام تسلیم حضرت مهدی علیه السلام می شوند و زمام كار (و حكومت) خود را بدست آن حضرت می سپارند.

همانگونه كه در حدیث پیشین اشاره نمودیم، این حدیث: به دو نوع پرچم اشاره دارد یكی پرچم های سیاه رنگی كه بسود بنی العباس بوده است و دیگر پرچم های سیاهرنگ كوچكی كه پس از انقراض دولت بنی العباس پیدا می شوند و زمینه ساز حكومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام خواهند بود. البته با این تفاوت كه پرچم های سیاهرنگ بنی العباس دراز و طولانی بوده و پرچم های دوم سیاهرنگ و كوچك است.

در این باره مرحوم علامه ی مجلسی اعلی الله مقامه در كتاب «بحارالانوار» ج 42 ص 61 به نقل از «تاریخ طبری» در وصف پرچم های بنی العباس چنین آورده است:

وقتی «ابراهیم امام» پرچم نصرت را بدست ابومسلم خراسانی داد، سفید رنگ و طول آن 14 ذرع یعنی در حدود 7 متر بود و بر روی آن با مركب نوشته شده بود «اذن للذین یقاتلون بأنهم ظلموا و أن الله علی نصرهم لقدیر»؛ [2] به جنگجویان اسلام



[ صفحه 195]



رخصت جنگ داده شد، زیرا آنان از دشمن ستم كشیدند، و خداوند بر یاری نمودن آنان توانا است.

ابومسلم به غلام خود دستور داد تا آن را به رنگ سیاه تبدیل كند، زیرا موقعی كه لباس سیاه پوشید گفت: این لباس دارای هیبت و ابهتی است و لذا رنگ سیاه را برای مخالفت با «بنی امیه» و اینكه در نظر بیننده با هیبت جلوه كند انتخاب نمود، و می گفتند كه رنگ سیاه علامت حزن و اندوه و غمگساری بر آل محمد صلی الله علیه و اله و شهدای گلگون كفن كربلا و زید بن علی بن الحسین و یحیی بن زید است.

بنابراین، ظاهرا علت اینكه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و اله در توصیف پرچم های دوم فرموده است (ثم تخرج رایات سود صغار) سپس پرچم های سیاه دیگری كه آن پرچمها كوچك است خروج می كنند، همین بوده است كه چون آن حضرت خواسته اند برای صاحبان پرچم های دوم امتیازی قائل شوند، از اینرو برای پرچم های آنان كلمه ی «صغار» (یعنی پرچم های كوچك) صفت آورده اند.

و از اینجا بخوبی می توان دریافت كه مراد و مقصود «ابن عباس» نیز از پرچم های سیاه در حدیث پیشین، همان پرچم سیاه رنگ «شیعیان» بوده است و لذا هم، از پرچم های سیاه نامبرده، و هم به احترام كردن و گرامی داشتن «ایرانیان» دستور داده است.

روی این بیان، همانطوری كه گفتیم: روایت ابوهریره كه در دنباله ی حدیث ابن عباس در مورد خروج پرچم های سیاه آمده است، بدون تردید به همان پرچمهای زمینه سازان دولت عباسیان مربوط می شود و به خروج دومین پرچم های سیاه هیچگونه ربطی ندارد.

علاوه بر همه ی اینها: صرف نظر از حدیث «ابن عباس» روایات دیگری در دست داریم كه پیغمبر اكرم صلی الله علیه و اله بطور اختصار ماهیت قیام صاحبان پرچم های سیاه دوم و هدف آنان را بخوبی روشن نموده و هدف آنان را برای همگان مشخص ساخته اند چنانكه در حدیث پنجمی كه خواهیم آورد، خواهید دید: كه رسول خدا صلی الله علیه و اله علت و هدف و انگیزه ی قیام صاحبان پرچم های سیاه دوم را گرچه با یك جمله ی كوتاه ولی با یك عالم معنا، بیان فرموده است كه نیازی به این همه پریشان گوئیهای ما ندارد.



[ صفحه 196]




[1] الملاحم و الفتن ص 55 باب 102 ط- منشورات الرضي، والحاوي للفتاوي ج 2 ص 96 و البرهان في علامات مهدي آخرالزمان ص 150-149 حديث 11 باب 2.

[2] سوره ي حج: آيه ي 39.